Nechte už ty aerolinky konečně zkrachovat

Někdy koncem dubna mě překvapilo, když v nedělních OVM vytáhl ministr Havlíček z celkem ničeho nic kartu Smartwings a že asi bude potřeba je podpořit.

V diskusi mi nepřišlo, že by toto téma padlo na nějak úrodnou půdu. O co víc jsem se podivoval, když najednou bylo Smartwings ve veřejném prostoru v podstatě všude a to nejen v politické debatě, ale i reklamně vytapetováno.

Chápu, že každý by asi za svojí firmu která by měla padnout a zároveň měla nějakou šanci na podporu loboval, ale nenapadá mě důvod, proč by naše vláda, která hodila bobek na většinu byznysů s tím, že podnikatelé mají mít vatu, měla podpořit právě ničím významné aerolinky.

Jestli něco mě vytáčí, tak je snaha prosadit tvrzení, že se jedná o strategickou firmu. Jako proboha v čem? Ano, v Evropě máme aerolinky, které jsou pro své země klíčové, např. Lufthansa pro Německo.

Ty maj na rozdíl třeba od Smartwings např. výcvikové centrum v Arizoně, kde si školí pro svojí potřebu piloty. Nevím, jak získávají piloty ve Smartwings, řekl bych, že si prostě najmou člověka s ATPL (licence pilota dopravního letadla) a typovkou (vyškolení pilota na určitý typ letounu).

Také se v Německu nachází celkem hustá vnitrostátní letecká síť, dalo by se skoro říci, že pro zemi strategická. To je další věc, co u Smartwings, resp. ČSA postrádám. Jejich dopad na vnitrostátní dopravu je na rozdíl od Lufthansy nulový.

A pokud je Smartwings opravdu strategická firma, pak mě překvapuje, že nikoho nezaráží, že 49% vlastní čínští CITIC.

Nesrovnávejme tedy nesrovnatelné.

Napsat komentář